DSM이란
미국정신의학회에서 발행하는 Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders의
약자로 정신건강과 관련된 진단기준을 정리한 책으로
현재까지 가장 널리 사용되어지고 있습니다. 하지만
이 기준만으로 모든 것을 판단할 수는 없으니 참고만
하시기 바랍니다.
주의력 결핍에 관한 다음 증상 가운데 6가지(또는 그 이상) 증상이 6개월 동안 부적응적이고 발달수준에 맞지 않을 정도로 지속된다.
<주의력 결핍>
① 흔히 세부적인 면에 대해 면밀한 주의를 기울이지 못하거나 학업, 작업 또는 다른 활동에서 부주의한 실수를 저지른다. ② 흔히 일을 하거나 놀이를 할 때 지속적으로 주의를 집중할 수 없다. ③
흔히 다른 사람이 말을 할 때 경청하지 않는 것으로 보인다. ④ 흔히 지시를 완수하지 못하고, 학업, 잡일, 작업장에서의 임무를 수행하지
못한다 (반항적 행동이나 지시를 이해하지 못해서가 아님) ⑤ 흔히 과업과 활동을 체계화하지 못한다. ⑥ 흔히 지속적인 정신적
노력을 요구하는 과업(학업 또는 숙제 같은)에 참여하기를 피하고, 싫어하고, 저항한다. ⑦ 흔히 활동하거나 숙제하는 필요한 물건들(예: 장난감, 학업과제, 연필, 책, 또는 도구)을 잃어버린다. ⑧ 흔히 외부자극에 의해 쉽게 산만해진다. ⑨ 흔히 일상적인 활동을 잊어버린다.
과잉행동-충동에 관한 다음 증상 가운데 6가지 또는 그 이상이 6개월 동안 부적응적이고 발달수준에 맞지 않을 정도로 계속된다.
<과잉행동-충동>
① 흔히 손발을 가만히 두지 못하거나 의자에 앉아서도 몸을 꼼지락거린다. ② 흔히 앉아 있도록 요구되는 교실이나 다른 상황에서 자리를
떠난다. ③ 흔히 부적절한 상황에서 지나치게 뛰어다니거나 기어오른다(청소년 또는 성인에서는 주관적 좌불안석으로 제한될 수 있다) ④ 흔히 조용히 여가활동에 참여하거나 놀지 못한다. ⑤
흔히 ‘끊임없이 활동’한다. ⑥ 흔히 지나치게 수다스럽게 말을 한다.
<충동성>
⑦ 흔히 질문이 채 끝나기 전에 성급하게 대답한다. ⑧ 흔히 차례를 기다리지 못한다. ⑨ 흔히 다른 사람의 활동을 방해하고
간섭한다(예: 대화나 게임에 참견한다).
원문
A. Either 1 or 2:
1. Six or more of the following symptoms of inattention have persisted for
at least six months to a degree that is maladaptive and inconsistent with
developmental level:
a. Often fails to give close attention to details or makes careless mistakes
in schoolwork, work, or other activities b. Often has difficulty sustaining
attention in tasks or play activities c. Often does not seem to listen when
spoken to directly d. Often does not follow through on instructions and fails
to finish schoolwork, chores, or duties in the workplace (not due to
oppositional behavior or failure to understand instructions) e. Often has
difficulty organizing tasks and activities f. Often avoids, dislikes, or is
reluctant to engage in tasks that require sustained mental effort (such as
homework) g. Often loses things necessary for tasks or activities (toys,
school assignments, pencils, books, or tools) h. Is often easily distracted
by extraneous stimuli i. Is often forgetful in daily activities
2. Six or more of the following symptoms of hyperactivity-impulsivity have
persisted for at least six months to a degree that is maladaplive and
inconsistent with developmental level:
Hyperactivity
a. Often fidgets with hands or feet or squirms in seat b. Often leaves
seat in classroom or in other situations in which remaining seated is
expected c. Often runs about or climbs excessively in situations in which it
is inappropriate (in adolescents or adults, may be limited to subjective
feelings of restlessness) d. Often has difficulty playing or engaging in
leisure activities quietly e. Is often "on the go" or often acts as if
"driven by a motor" f. Often talks excessively
Impulsivity
g. Often blurts out answers before questions have been completed h. Often
has difficulty awaiting turn i. Often interrupts or intrudes on others (such
as butting into conversations or games)
B. Some hyperactive, impulsive, or inattentive symptoms that caused
impairment were present before age 7 years
C. Some impairment from the symptoms is present in two or more settings
(such as in school or work and at home)
D. There must be clear evidence of clinically significant impairment in
social, academic, or occupational functioning
E. The symptoms do not occur exclusively during the course of a pervasive
developmental disorder, schizophrenia, or another psychotic disorder and are not
better accounted for by another mental disorder (such as a mood, anxiety,
dissociative, or personality disorder)
ADHD Types Using DSM-IV criteria
ADHD, predominantly inattentive
type Meets inattention criteria (section Al) for the past 6 month
ADHD,
predominantly hyperactive-impulsive type Meets hyperactive-impulsive criteria
(section A2) for the past 6 month
ADHD, combined type Meets criteria
for section Al and section A2 for the past 6 month
ADHD, not otherwise
specified Prominent symptoms of inattention or hyperactivity-impulsivity that
do not meet the criteria for ADHD
In partial remission
|